2. 9. 2017 HC Sparta

​Druhý díl velkého rozhovoru s Petrem Břízou

Ve druhé části velkého rozhovoru hovoří PETR BŘÍZA, předseda představenstva a majitel Sparty, o záležitostech a aktivitách klubového vedení a managementu, které hokejový fanoušek možná často ani nevnímá. Je to například každoroční zajišťování rozpočtu, do něhož spadá hledání nových partnerů a samozřejmě rovněž péče o partnery stávající. Nedílnou součástí klubového rozpočtu jsou také zisky z prodeje permanentek a jednorázových vstupenek. „Tady cítím, že máme velké rezervy. Náš cíl je, aby Sparta měla v budoucnu alespoň pět tisíc permanentkářů. Vím, že to je běh na dlouhou trať, ale je to zásadní pro rozjezd každé sezony a stabilitu klubu,“ říká sparťanský šéf.

První část rozhovoru skončila ohlédnutím za minulou sezonou. Vaše zmínka o obavě z případných ztrát po vyřazení se týkala partnerů a fanoušků…
To je pravda. Jak jsem už zmínil, čtyři měsíce téma zklamání rezonovalo při každém rozhovoru. Ale na druhou stranu je fantastické slyšet od partnerů slovo my. Měli jsme dobrou sezonu, silný mužstvo, co se stalo? Proč jsme tak snadno prohráli? Ne vy, nebo oni, ale my! Sounáležitost je perfektní a za to chci všem poděkovat. Zároveň opakuji již delší dobu zásadní věc: Sparta bude tak ekonomicky stabilní a silná, jak silní a věrní budou její partneři a fanoušci. A to platí o časech dobrých i těch horších.

Jak stabilní je tedy klub pro aktuální sezonu?
V tomto ohledu jsem moc spokojený. Máme již podepsaných zhruba devadesát procent partnerů z minulé sezony a další jsou stále ještě v jednání. Po generálním partnerovi společnosti BILLA, s níž jsme uzavřeli spolupráci loni v září, se nám daří přivádět do Sparty další uznávané nadnárodní společnosti. S potěšením jsme v červnu oznámili spolupráci se společností KIKA Nábytek, řadící se v hierarchii našich partnerů do skupiny Gold. V pondělí představíme na tiskové konferenci jednoho z nových hlavních partnerů Sparty. To je skupina, do níž patří společnosti Louda Auto, zástupci společnosti Sencor, PRE a Pražská plynárenská.

Jak těžké je získat podobně zvučného partnera jako je třeba firma KIKA Nábytek, nebo zmíněné pondělní překvapení?
Zrovna obě tahle jednání trvala už od konce loňského kalendářního roku.  

To je běžná doba, než se povede sehnat nového sponzora?
Ano a často bývá ta doba i delší. Často jsou to opravdu dlouhodobá jednání. Tyto společnosti si vás běžně potřebují takzvaně důkladně přečíst a vy si u nich nejdříve musíte vybudovat důvěru. A schvalovací proces má svá pravidla a mechanismy, kterými musíte projít. Jedním z velmi důležitých a pro nás pozitivních argumentů je fakt, že Sparta vydává hodně energie do propojování partnerů a snaží se pomáhat jejich obchodním vztahům. A dalším jsou naše společenské projekty a fungování mimo mantinely. Vyplácí se nám jejich dlouhodobost i fakt, že neděláme věci jen z nutnosti nebo rutiny, ale z přesvědčení a tradice.

Naším cílem je nečekat, až partneři přijdou k nám, ale aktivně je hledat

Získávání velkých společností či dokonce obchodních řetězců pro sponzoring hokejového klubu je v dnešní době extrémně těžká věc. Souhlasíte?
Rozhodně. I proto jsem nesmírně hrdý na to, že třeba velké firmy, které vstupují do hokeje poprvé, do něj vstupují právě se Spartou. A jsou s touto spoluprací spokojeny, což je třeba případ společnosti Hankook, která je znovu partnerem Sparty i v této sezoně. Kromě toho je velkým partnerem třeba fotbalového Realu Madrid.

Kolik partnerů je potřeba mít na bezpečné zajištění rozpočtu na sezonu?
V našem případě je nutnost mít jich každý rok co nejvíce. Letos jsme zatím na počtu přibližně 120 partnerů. A vážím si každého z nich, pro nás totiž není malých smluv. Naším cílem je rovněž nečekat, až partneři přijdou k nám, ale aktivně je hledat a oslovovat i mimo Prahu. Letos máme nově například tři firmy z jižních Čech.

120
Přibližně tolik společností má HC Sparta Praha smluvně zavázaných pro aktuální extraligovou sezonu ve své partnerské struktuře.

Těžko pochopitelné jsou pak reakce některých fanoušků, že se jim nelíbí loga partnerů na dresech, viďte?
Na to je jednoduchá odpověď založená na jednoduché matematice. Buď musí celý schodek rozpočtu uhradit majitel anebo bude stát lístek na zápas 1 500 korun. Případně bychom museli zkusit poprosit hráče, jestli by nehráli zadarmo. Anebo hrát jen s juniory.

Nic z toho asi není reálné…
Pak je potřeba trpělivě vysvětlovat, jakým způsobem teď funguje financování jediného extraligového klubu v Praze. V minulých sezonách i měsících proběhlo médii hodně veřejně dostupných informací o zapojení krajských měst do hokejových klubů. V Hradci Králové město jakožto částečný akcionář doplatilo rozhodnutím městské rady 3 miliony korun do rozpočtu po nejúspěšnější sezoně v historii, aby se klub vyhnul insolvenci. A stejný princip podílení se na rozpočtu platí i pro ostatní města. Ať už formou přímého vlastnictví, finančních příspěvků do chodu profesionálního klubu nebo poskytnutí stadionů, zázemí a druhých ploch zdarma.

Jakou poměrnou část sparťanského rozpočtu pokryjí sponzorské peníze?
Tu absolutně zásadní. Když porovnám partnery a ticketing, tedy dva nejdůležitější druhy příjmů, je jejich podíl přibližně v poměru čtyři ku jedné.

Znamená to tedy, jednoduše řečeno, že chod Sparty je přímo závislý na finanční podpoře partnerů?
Samozřejmě. Hokejový klub nemůže generovat mega příjmy z prodeje hráčů nebo účasti v evropských pohárech. Za hráče, kterého plně vychováte do NHL a nedělíte se o platbu s jiným klubem, utržíte maximálně 240 tisíc amerických dolarů. Do KHL a Evropy odchází většina hráčů po ukončení smlouvy a zdarma. A při faktu kupní síly obyvatel České republiky jsou pro český hokej partneři klubů základem všech příjmů. Náš klub s valnou většinou z nich tvoří nebo už má dlouhodobý vztah. Tím pádem se naši partneři stávají sparťany či už jimi různou dobu jsou.

Máme u partnerů kredit za to, jak se Sparta jako klub prezentuje a jak funguje i ve vztahu vůči nim. A jsem moc rád, že s námi partneři zůstávají a navíc přicházejí i noví. Díky tomu nám ke finančnímu zajištění sezony chybí už jen malý díl.
Petr Bříza o rozpočtu pro aktuální sezonu

Když se vrátíme k první otázce, vypadá to tedy, že se vám už teď podařilo finančně zajistit i příští sezonu. Je to tak?
Víte, máme u partnerů kredit za to, jak se Sparta jako klub prezentuje a jak funguje i ve vztahu vůči nim. A jsem moc rád, že s námi partneři zůstávají a navíc přicházejí i noví. Díky tomu nám ke zmíněnému finančnímu zajištění sezony chybí už jen malý díl. Tedy pochopitelně za předpokladu, že dosáhneme během sezony odhadovaných výnosů v ticketingu.

Přesuňme se touto poslední větou od sponzoringu a partnerů ke sparťanským fanouškům…
Moc si vážím komunity našich skalních příznivců, kteří jsou pro mě prioritou číslo jedna. Na zápasech a různých akcích vídáme velké stejné obličeje, jezdí s námi ven, procestovali půl Evropy při Lize mistrů. Povětšinou jsou to naši permanentkáři, ať už chodí do kotle, nebo na tribuny za střídačkou. O tuhle skupinu se snažíme velmi pečovat. Děláme všechno proto, aby každý rok obnovovali svoje sezonní karty. Zavedli jsme zmražení cen permanentek. Kdo ji vlastní tři roky v kuse, tomu se sezonní karta nezdražuje a ve srovnání například s cenou 7 000 korun na Kometě vydá 3 200 korun za permanentku do spodního patra v O2 areně.

Hovoříme tady o skupině několika desítek či stovek fanoušků, ale kolik má Sparta celkem permanentkářů?
Počet prodaných individuálních permanentek je už zhruba patnáct let prakticky stejný. Je to něco kolem 1 600 sezonních karet. K tomu máme samozřejmě dalších zhruba 1 400 karet, které si objednávají firmy, rodiče nebo jsou součástí našich obchodních vztahů. Základní kmen permanentek je okolo tří tisíc. V této chvíli jsme na stejných číslech prodeje, jako po sezoně 2015/2016. Výkyvy jsou celá ta léta maximálně v řádech stovek kusů a ani po dobré sezoně, získání titulů či účasti ve finále nepřišel výrazný nárůst.

Proč se nedaří už tolik let zvýšit počet prodaných sezonních karet?
Správná otázka, jež definuje tu největší výzvu, kterou před sebou máme. A samozřejmě se jí intenzivně zabýváme.

Jak přesně?
Snažíme se spolupracovat se společnostmi, které se zabývají strategií prodeje produktů, a hledat řešení. V Praze je jiný způsob života rodin a trávení volného času. Hranici atraktivity, proč mám jít právě na tuhle sportovní akci a ne do divadla či do kina nebo trávit čas s rodinou po týdnu v práci, je prostě úplně jiná než kdekoliv jinde. Pracovní doba končí později, a tak mnoho lidí nestíhá ani začátek zápasu v 18.30. Je to asi přirozený rytmus každého velkoměsta, kdy musíte dělit svůj čas a peníze na daleko více aktivity a výdajů. Zavázat se na 26 večerů se Spartou je tak v Praze bohužel pro spoustu lidí až příliš svazující.

Ale 8 032 diváků v průměru na jedno utkání v minulé sezoně bylo přece skvělé číslo, nebo máte jiný názor?
Bylo to jednoznačně skvělé číslo. Z něj jsme nadšení a ukazuje nám, že můžeme ještě růst. Ale i tady je jedna zajímavá statistika. Běžně spouštíme prodej jednotlivých lístků měsíc před zápasem. Za prvních 25 dní se přes všechny kanály zahrnující i internetový prodej prodá přibližně 45 procent vstupenek. Za posledních pět dnů i za vyšší cenu pak přibližně 55 procent vstupenek. A největší prodej z těchto pěti posledních dnů je až v posledních dvou dnech před zápasem. Mnoho fanoušků se zkrátka rozhoduje na poslední chvíli a preferují svobodu rozhodování před vyšší cenou. Potřebujeme jim nabízet další možnosti jednoduchého způsob rezervace a nákupu lístků, abychom je dostali do haly.

Chceme ukázat studentům atmosféru a získat v nich budoucí fanoušky

O jaké možnosti se jedná?
Od září zavádíme se společností Ticketportal novou prodejní aplikaci. Můžeme tomu říkat „Za minutu na hokej“, protože nákup vstupenek opravdu netrvá déle než minutu. Jednoduchým způsobem a kdekoliv si může člověk koupit vstupenku pro sebe, pro svou rodinu nebo kamarády. Vstupenky pak máte v telefonu a můžete je poslat i svým kamarádům. Chceme fanouškům ušetřit fronty na pokladnách, nutnost jít do pobočky Ticketportalu nebo si tisknout vstupenky doma či v zaměstnání.

Ještě nějaké další možnosti se chystáte nabízet?
Potřebujeme také adresně komunikovat se všemi fanoušky. Prostřednictvím aplikace chceme oslovovat fanoušky napřímo díky notifikacím. Od 1. května 2018 pak platí nový zákon o nakládání s osobními údaji, a tudíž se už teď připravujeme na nová pravidla i způsob oslovování formou newsletterů.

4/5
Finanční prostředky od partnerů jsou pro sparťanský rozpočet zásadní. Ve srovnání s příjmy z ticketingu tvoří čtyři pětiny rozpočtu. Zbylých dvacet procent zahrnuje prodej permanentek a jednorázových vstupenek na zápasy.

Zmínil jste firemní permanentky, které jsou poměrně výraznou poměrnou částí z celkového počtu prodaných sezonních karet. Zde máte představu, jak jejich počet zvyšovat?
V tomto ohledu spouštíme nový projekt, kterému říkáme „Sparta pražským firmám“. Nabízeli jsme přes léto zvýhodněné permanentky a chceme spolupracovat s většími pražskými firmami na bázi zaměstnaneckých benefitů. Pražský dopravní podnik má kolem 11 tisíc zaměstnanců a i další firmy, které zajišťují pražskou infrastrukturu, zaměstnávají tisíce lidí. Sparta i tyto firmy patří společně k Praze.

Podobný projekt, který již funguje, se jmenuje „Sparta středním školám“ a cílí na mladší potencionální fanoušky z Prahy…
Ano. Třetím rokem cílíme na pražské střední školy, k začátku sezony bychom měli dotáhnout na počet třiceti podepsaných memorand. Studenti těchto škol mají možnost mít permanentku do sektorů 106 a 107 za 1 200 korun. Chceme ukázat studentům atmosféru sportu, propojit je s naším fanklubem a získat v nich budoucí skalní fanoušky. Zároveň připravujeme i akce, které budou střední školy přes tento sparťanský projekt propojovat, jako například hokejbalový turnaj v Galerii Harfa.

Pokud půjdeme ve věkové hranici ještě níže, je potřeba se zeptat na rodinné zápasy. Budete v nich pokračovat i v nadcházející sezoně?
Rozhodně. Díky prostředí O2 areny a spolupráci s Galerií Harfa máme v posledních dvou sezonách na zápasech stále více dětí a naší filosofií je, že zápasy Sparty by měly být událostí pro celou rodinu. Bylo by škoda toho nevyužít. Tento projekt nově nazýváme heslem „Vyrůstej se Spartou“. Až na minimum výjimek hrajeme v sezoně všechna nedělní utkání od 15 hodin.

Už řadu sezon používáme heslo „jsmeSparta“ a v tomto ročníku na něj opět chceme klást důraz.
Petr Bříza o klubové strategii

Předpokládám, že budou pokračovat i klasické dlouhodobě projekty jako Sparťanské krev, Sparta vzdává hold a další...
Samozřejmě. To jsou akce, bez nichž už bychom si my ani naši fanoušci nedokázali sezonu představit. Nicméně tři zmíněné projekty jsou pro nás momentálně klíčové, cílí na všechny věkové vrstvy, které chceme mít ve větším množství v ochozech O2 areny. Už řadu sezon používáme heslo „jsmeSparta“ a v tomto ročníku na něj opět chceme klást důraz. I když to třeba zní jako klišé a je v tom zdánlivě laciná paralela se slovem parta, my prostě potřebujeme, aby všechny důležité skupiny tedy klub, tým, partneři a fanoušci fungovali společně. V rámci „jsmeSparta“ pak máme tři hesla, která vystihují naší klubovou filosofii, kterými jsou „Z generace na generaci“, „DNA Sparta“ a „Sparta není jen hokej, ale životní styl“. A to nás zase vrací k základu fungování klubu. Sparta bude tak silná, jak budou silní její partneři a fanoušci.

AKTUÁLNĚ NA HCSPARTA.CZ

Kudrna: Prohra nás nezastaví, jedeme dál

LIB - SPA 8:7p - Čtyřgólové náskoky nestačily

Přijďte v neděli 29. září 2019 do Tipsport areny na Týden hokeje

Kapitán Řepík: Bylo to jako zápas play off