Amazing Places letos slaví devět let svého fungování. Myslíte, že kdybyste projekt tehdy nezaložil, přišel by s ním někdo jiný?
Myslím, že ne. Nebo by minimálně na trhu neobstál. V průběhu let se několik pokusů o kopírování našeho konceptu samozřejmě objevilo, ale všechny postupně zanikly. Ta naše cesta je nejen finančně nákladná, ale především hodně závislá na vztazích.
Přes dvacet let provozujete dva hotely v Praze, takže ke světu služeb máte blízko. Pomohla vám tato zkušenost při rozjezdu projektu?
Téměř vůbec, využil jsem jen pár kontaktů. Zkušenost z hospitality mi byla spíše překážkou, hrozně málo lidí tomu projektu věřilo, neviděli v něm smysl. Moji známí z hotelového byznysu ho vnímali jen jako hezký koníček.
Jak se vám je nakonec podařilo přesvědčit?
Vše přišlo až časem. První roky jsem úplně upustil od byznysových ambicí. Na krásná místa jsem jezdil, psal jsem o nich, propagoval je, pomáhal jsem je prodávat, ale od nikoho jsem si nevzal ani korunu. Mým cílem bylo vytvořit kolekci nejlepších míst bez kompromisů, bez ohledu na to, zda by byli schopni nebo ochotni si zaplatit členství. Postupně jsem budoval důvěru jak ke kouzelným místům, tak ke komunitě sledujících.
Začal jste se sociálními sítěmi, dnes má projekt vlastní web. Prošli jste velkým vývojem.
Nejdřív vše probíhalo jen na Facebooku, Instagram jsme založili až o několik let později. Počet sledující rostl o tisíce, což mě tehdy strašně nakoplo. Dodalo mi to chuť Amazing Places posouvat, začal jsem v tom vidět čím dál větší smysl. Měl jsem a mám dojem, že lidem předáváme informace, které je zajímají a využijí ve svém životě. To mi přijde super.
Ke krásnu jste měl vždycky vztah. Jsou vaše kořeny důvod, proč jste se začal zabývat unikátními místy?
Vyrůstal jsem v umělecké rodině, otec je úspěšný architekt, děda i praděda byli malíři. K malování, architektuře a designu mám blízko, i když pouze jako laik. Profesně jsem se k těmto oborům raději nepřibližoval, nechtěl jsem zůstat ve stínu slavných předků.
Takže za vznikem Amazing Places stojí vaše zkušenosti s hotelnictvím ve spojení s uměním, které vás celoživotně ovlivňuje?
Chtěl jsem především vytvořit komunitu lidí, provozovatelů různých typů ubytování v Česku, kteří sdílí stejné myšlenky. Od začátku tvrdím, že si nemáme být konkurencí, ale inspirací. Nevidím nic špatného na převzetí fungujících prvků z jiného zařízení. Vnímám to jako sdílení zkušeností, ne kopírování. Mým cílem bylo vytvořit výběr toho nejkvalitnějšího ubytování, které nejde po povrchu, ale po obsahu. Ne nutně ale musí být vždy originální.
Máte pocit, že krásných míst je v Česku čím dál víc?
Kdysi jsem chtěl projekt zastavit na stovce míst. Pak jsem tvrdil, že nebudeme mít víc než padesát míst v každé kategorii. Ale to už dávno není udržitelné. Stále vznikají úžasná místa, která si ve výběru zaslouží být. Momentálně jich máme přes čtyři sta. Pořád se ale jedná o výběrový portál. Na začátku jsme přijímali většinu míst, která jsme sami našli. V posledních letech se nám místa hlásí sama a většinu z nich bohužel už musíme odmítat. Chtěli bychom si ale udržet limit pěti set míst v Česku.
Vnímáte odpovědnost, kterou s sebou pozice hodnotitele kvality nese?
My to místo objevíme a zprostředkujeme sledujícím, ale tam naše odpovědnost končí. Nesnažíme se být elitářští, nechceme fungovat jako samozvaná inspekce, naším cílem není kouzelná místa nachytat. Práce ve službách je obtížná, musíte se spoléhat na zaměstnance, chyby se mohou stát. Obecně mám poměrně velkou pokoru k tomu, že se místa se o něco snaží, i když ne vždy jsou jejich služby stoprocentní.
Vaše místa propagujete mimo jiné skrz účty influencerů. Postupem času se ale projekt Amazing Places stal influencerem sám.
Někdo nás kdysi označil za trendsettery a to stále platí. S video obsahem prezentující ubytování jsme myslím přišli jako první, ten funguje výborně. Dnes už nás sleduje kolem půl milionu lidí, takže nějaký vliv určitě máme. Nabízíme ale jen produkty, které jsou s námi spojené a korespondují s našimi myšlenkami. Například elektrokola Specialized, která se dají využít na výlety, Volvo kvůli mobilitě nebo Nespresso patřící dnes k velké části našich hotelů a penzionů. Rádi se propojujeme se s prémiovými značkami, kterým věříme.
Jste skupina odborníků, mezi krásnými místy se pohybujete denně. Co je dle vašeho názoru nejdůležitější, aby unikátní ubytování vzniklo?
V týmu se nerozhodujeme podle nějaké objektivní metriky ani nemáme sepsané parametry, které by dané místo mělo splňovat. Hledáme různé typy ubytování s nápadem, které mají duši. Peníze to samozřejmě mohou ulehčit, především proto, že kolem sebe dokážete sdružit šikovné architekty a designéry. Ten osobní přístup ale nejde obejít. Nejdůležitější je podle mě energie, která z něj vychází.
V posledních letech byl nejpopulárnějším typem ubytování glamping. Platí to stále?
Myslím, že glamping aktuálně dosahuje vrcholu. Období covidu ten trend ještě znásobil, protože spousta lidí toužila po soukromí a bezpečné izolaci v přírodě. Předpokladám, že tento boom v následujících letech opadne a nahradí ho o level komfortnější styl glampingu s nabídkou většího prostoru, kde bude možné přeci jenom trávit více dní. Do popředí se také určitě dostane aspekt udržitelnosti a automatizace.
Jaký projekt snů byste si postavil, kdyby jste měl neomezené možnosti?
Mně by se líbilo zůstat v Česku, pravděpodobně v horách. S mým kamarádem máme dokonce jeden projekt od studia Olgoj Chorchoj rozpracovaný. Našli jsme místo v Krkonoších ve výšce více než tisíc metrů, kde by se mi líbil malý horský chalet. Jeho realizace je ale samozřejmě otázka peněz.
A jaké projekty mají největší šanci na úspěch?
Asi se nedá takto generalizovat, ale řekl bych, že stále vévodí hotely s kvalitním wellness. Ve srovnání s Rakouskem a Polskem jich je u nás stále nesrovnatelně méně. Lidé se rádi rozmazlují a dovolenou mají spojenou s relaxem a odpočinkem.
Myslíte si, že dovolená v Česku dosahuje kvalitou dovolených v zahraničí?
Jak kdy a jak kde. Určitě v Amazing Places se o to snažíme. Bohužel v poslední době rostly ceny, ale nejen ubytování, všech služeb včetně jídla a to na takovou úroveň, že mnozí už raději využívají různé all inclusive nabídky v zahraničí. Ne vždy kvalita služeb (obecně) těmto zvýšujícím se cenám odpovídá. Což se mimo jiné odráží i na nižší obsazenosti míst v letošním roce napříč Českem.
Proč jste se rozhodli nabízet krásná místa i mimo Česko?
Takový byl plán už v počátcích projektu. Hlavní myšlenka byla doporučovat místa v lokalitách, kam je možné dojet pohodlně vlakem nebo autem. Pro lidi ze západních Čech je blíže Německo než Beskydy. Zároveň jsme chtěli doporučovat naše místa cizincům. Aby to ideálně fungovalo oběma směry. Momentálně nabízíme místa v Rakousku, Slovensku, Polsku a Itálii, v dalším roce plánujeme i Německo.
Dřív jste fungovali spíše jako výkladní skříň, dnes už je možné vytvořit rezervaci přímo přes váš web.
Přes dva roky máme vlastní rezervační systém. Snažíme se lidem nabídnout možnost vybrat si výlet dle jejich preferencí skrze naše inspirativní balíčky, což jim usnadňuje čas. Rychle tam najdou místa, kam mohou vyrazit například s pejskem nebo tam, kde mají nejlepší cyklostezky. Vytváříme pro ně předvýběr, na základě osobní zkušenosti. Nemusí tak trávit tolik času samotným vyhledáváním.
Příští rok slavíte deset let na trhu. Plánujete pro sebe nebo vaše fanoušky něco speciálního?
Chtěli bychom uspořádat velkou letní party, kde bysme těch deset let oslavili. Zároveň vytváříme reklamu, která bude hodně bláznivá. Samozřejmě poběží kampaň spojená se soutěžemi o pobyty na kouzelných místech. K této příležitosti vznikne i merch, o kterém už několik let sním. Měly by to být krásné (až sběratelské) kousky. Doufám, že se nám podaří vytvořit i knížku, která bude takovým manuálem na to, jak se stát kouzelným místem.
Je mi jasné, že v Amazing Places nezahálíte. Co plánujete za novinky?
Založili jsme Klub přátel kouzelných míst. Pro partnery pořádáme zhruba deset akcí do roka. Baví mě pozorovat, jak na těch eventech vznikají malá přátelství. Místa se navzájem navštěvují, sdílejí mezi sebou zkušenosti a vzniká tak moc hezká síť. Čím dál tím víc se nám daří vytvářet komunitu míst, která se navzájem inspirují, což byl od začátku můj cíl. V následujících týdnech také spustíme nové mapové podklady na našem webu, což lidem pomůže ve vyhledávání. Upravili jsme i vyhledávání pomocí klíčových slov. No a jednou z největších novinek je věrnostní program pro naše fanoušky. A nesmím zapomenout na dlouho očekávaný web pro náš další projekt - Kouzelné chaloupky.