Zdá se, že ohledně atmosféry v TESLA ARENĚ se blýská na lepší časy. Po ročníku, který následoval po našlapané lockoutové sezoně, se průměrný počet diváků na domácích utkáních Sparty postupně zvyšoval z necelých 5000 na dnešních 6383. Sparta sice letos přišla o pozici druhého nejnavštěvovanějšího klubu extraligy, na níž jí vystřídala Plzeň s Martinem Strakou, výsledek je ovšem pořád nejlepší za poslední léta. První místo nadále patří z hlediska návštěvnosti dlouhodobě nedostižným Pardubicím. Do ČEZ Areny chodí na zápasy v základní části více fanoušků, než na Spartu v letošním play off.
Domácí návštěvnost v ZČ Domácí návštěvnost SPA 1. PCE - 9116 04/05 - 5953 2. PLZ - 6620 05/06 - 4884 3. SPA - 6383 06/07 - 6207 4. LIB - 6009 07/08 - 6158 5. SLA - 5422 08/09 - 6383
Jednoznačným hitem jsou derby
Zápasů s nadprůměrnou návštěvou základní části bylo 9 z celkových 26. Velkolepé atmosféry si v holešovické hale naplno užili v obou zápasech hosté z Vysočan, z Liberce a Kladna, aspoň jednou pak Pardubice, Litvínov a Plzeň. Ptáte se, jestli důstojně zaplněná hala domácím hokejistům pomohla? Podle poměru výher a proher se dá říct, že ano. V sedmi ze zmíněných utkání Sparta zvítězila, prohrála jen v 16. kole s Plzní a ve 30. se Slavií na samostatné nájezdy. Nutno podotknout, že podobný poměr platí i pro 9 zápasů s nejnižším prodaným množstvím lístků, kterých Holešovičtí vyhráli 6.
Nejvyšší domácí návštěvy Nejnižší domácí návštěvy 1. 17. kolo SLA 11683 1. 42. kolo PLZ 4195 2. 30. kolo SLA 11008 2. 32. kolo ZNO 4630 3. 28. kolo LIB 8207 3. 31. kolo TRI 4777 4. 34. kolo PAR 7938 4. 11. kolo KVA 4904 5. 2. kolo LIB 7766 5. 37. kolo KVA 4935
Diváky lákají emoce a kvalitní zápasy
Co láká diváky do ochozů? Je to v první řadě soupeř a s ním vidina kvalitního, napínavého a prestižního utkání. Příkladem může být první derby. Před očekávanou bitvou o titul „krále Prahy“ se Sparta nacházela ve výsledkové krizi, přesto po čtyřech prohraných zápasech přišlo na Plzeň přes 7100 fanoušků a na následující derby dokonce 11.683 – největší návštěva TESLA ARENY v základní části. Fenomén derby je natolik silný, že přitahuje pozornost bez ohledu na další okolnosti. Pro fanoušky obou týmů odpadá bariéra vzdálenosti, hlavní devizou derby pražských „S“ je ovšem jeho prestiž.Víc než o body v ní jde o sparťanskou či slávistickou čest. Tato střetnutí v posledních letech postrádají ekvivalent, o trochu menšími taháky letošní sezoně, jak už bylo zmíněno, zůstaly celky Liberce, Pardubic a trochu překvapivě i Kladna.
Nejatraktivnější soupeři Nejméně atraktivní soupeři v TESLA ARENĚ v TESLA ARENĚ 1. SLA 22691 1. ZNO 10562 2. LIB 15973 2. KVA 9839 3. PAR 13820 3. TRI 9686 Tabulka zobrazuje, kolik diváků celkem navštívilo domácí utkání Sparty se zmíněným soupeřem.
Fanoušci zůstávají věrní, i když se nedaří
Ovlivňuje návštěvu dobrá hra týmu? Trestají fanoušci špatné výsledky nižším zájmem o hokej? Výše uvedený příklad s derby mluví proti této teorii, stejně tak je překvapující např. nízká účast na prestižním zápase Sparty s Pardubicemi v 8. kole. Pražané tehdy z posledních tří utkání vytěžili 9 bodů, přesto tradiční duel navštívilo jen 5882 diváků. Podobná šňůra nenalákala ani na Zlín ve 39. kole, početnější kulisu mělo až následující střetnutí s Litvínovem. Tam šlo ovšem o střetnutí sousedů v tabulce, kdy první příčka byla na dohled. Fanoušci potrestali sparťanské hokejisty nízkým zájmem až po ostudném debaklu v Liberci 7:1, kdy jich přišlo na následující zápas proti Plzni pouhých 4195, což byla letos návštěva vůbec nejnižší.
Horní graf zobrazuje výši návštěvy v jednotlivých domácích zápasech, spodní reflektuje aktuální umístění Sparty v tabulce extraligy
Sparta přitahuje pozornost
Holešovický klub má mezi ostatními extraligisty z hlediska návštěvnosti jeden důležitý primát. Jeho jméno vyprodává haly po celé republice a zápasy proti ní jsou vnímány jako jedny z nejvýznamnějších v sezoně. Průměrná návštěva na venkovních zápasech čítala letos v základní části 6135 diváků, téměř o 600 na zápas víc, než druhá nejatraktivnější Slavia. Sparta prostě táhne a je jedno, na kolikátém místě ligové tabulky se právě nachází. Atraktivita klubu u fanoušků soupeřů od loňska o trochu poklesla, náskok na druhou Slavii se však zároveň mírně prohloubil. Na opačném pólu se z pohledu extraligového diváka nachází Znojmo s Českými Budějovicemi, Třincem a Karlovými Vary. Podobný vkus mají i sparťanští fanoušci. Na Orly a Energii nepřišlo do TESLA ARENY v součtu ani 10 000 diváků, mnohem víc zaujal například nováček z Mladé Boleslavi.
Nejvyšší návštěvy venku ZČ Nejnižší návštěvy venku ZČ 1. SPA 6135 1. ZNO 4448 2. SLA 5553 2. TRI 4497 3. LIT 5161 3. CEB 4522
Atraktivitu zvyšují i doprovodné akce
Některým zápasům v sezoně přidaly na atraktivitě doprovodné akce, jako byl Sparťanská krev, projekt podporující dárcovství krve, dovednostní soutěž o automobil Trefa do Široka nebo ceremoniál s vyvěšením dresu sparťanské legendy Richarda Žemličky ke stropu TESLA ARENY. Slavnost na počest legendy, která svá nejlepší léta hokejové kariéry odehrála v dresu s číslem třináct, nejspíš přispěla k diváckému rekordu haly v základní části. Velký ohlas měla i Sparťanská krev, jehož vyvrcholením byl zápas Sparty s Libercem na konci listopadu. Střetnutí tehdy odehráli domácí ve speciálních dresech bez reklam. Dresy posléze putovaly do charitativní dražby, z níž šly vybrané peníze na podporu transfuzního oddělení Thomayerovy nemocnice.
Návštěvnost v play off klesla
Zatímco počty prodaných lístků v základní části oproti předchozím sezonám rostly, v play off je tomu opačně. Holešovickému publiku jakoby se tradiční soupeř ve vyřazovacích bojích Zlín už okoukal, na druhý domácí zápas se dostavilo dokonce jen 6832 zvědavců. Situace se nezlepšila ani v prvních dvou semifinálových duelech, téměř vyprodáno bylo až na poslední domácí zápas sezony, kde se hokejisté s fanoušky rozloučili výhrou v prodloužení. Co stojí za relativně nízkým zájmem příznivců rudo-žluto-modrých barev, těžko soudit. I tak byla ale atmosféra skvělá a Sparta doma v play off prohrála pouze jednou v prodloužení.